söndag 12 augusti 2012

Köttfärsplättar


2         ägg
1 tsk   salt
6 dl     mjölk
4 dl     vetemjöl
1 msk  smör (till stekning)
400 g   köttfärs
1          gul lök
1/2 pkt tacokrydda
1 burk  krossade tomater
1 dl      riven ost


Knäck äggen i en bunke och häll i 2 dl av mjölken och sedan vetemjölet. Vispa. Tillsätt resten av mjölken och salt och rör om. Stek plättar (det blir ca 32 st).

Skala och hacka löken. Fräs köttfärsen i stekpanna och tillsätt löken och stek i 5 min till. Tillsätt tacokrydda och tomater och låt koka i 15 min. Varva plättar och köttfärsröra i en form (4 plättar per torn) och lägg till sist på riven ost.

Gratinera i ugn ca 10 min i 220°

 Lite annorlunda kombo som blev god, men aningen smaklös. Nästa gång jag gör den här rätten (för det kommer att bli fler gånger!) ska jag krydda mer och kanske lägga till vitlök och/eller något annat gott i köttfärsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar